Miten näin itsestäänselvä asia voi tarjota näin yllättäviä hyötyjä?

Ja ilman tätä selviät hengissä vain muutamia minuutteja.

Ihminen on selviytynyt jopa puoli vuotta ilman ruokaa, päiviä ilman unta, kolme päivää ilman vettä, mutta ilman happea vain muutamia minuutteja.


Voidaankin sanoa, että hengittäminen on ehkä jopa tärkein prosessi kehossamme. Hengittäminen on yksi tehokkaimmista palautumisen mahdollistajista ja stressin lieventäjistä. Hengityksellä on iso merkitys myös kehon toimintakykyyn.


Hengittämisen elintärkeydestä huolimatta se saa huomattavan vähän huomioita elämässämme. On arvioitu, että tyypillinen länsimaalainen hengittää ainoastaan seitsemäsosalla keuhkojensa tilavuudesta. Huonolaatuinen hengitys johtaa väsymykseen, hapen puutteeseen, stressiin, lihaksien jäykkyyteen, kehon kiputiloihin ja kehon rappeutumiseen.


Hyvänlaatuinen hengitys tuottaa fyysisiä ja psyykkisiä hyötyjä. Syvä ja riittävä hengittäminen lisää hapen saantia ja poistaa hiilidioksidia sekä puhdistaa kehoa. Samalla aineenvaihdunta kiihtyy sekä ruuansulatus ja hormoonien tuotanto tasapainoittuu.


Omalla tunnetilalla ja hengityksen laadulla on myös yhteys. Me hengitämme kuten tunnemme, mutta voimme vaikuttaa myös omiin tunteisiimme vaikuttamalla tietoisesti hengitykseemme. Siten pinnallisen ja kiivaan stressaantuneen hengityksen voi vaihtaa onnelliseen syvään ja rauhalliseen hengitykseen.


Hyvässä hengityksessä sisäänhengitys tulisi tehdä sierainten kautta. Tehokkaimmillaan hengitys on rytmistä ja rauhallista. Kun harjoittelet syvähengitystä tietoisesti, alkaa arkihengityksesi syventyä automaattisesti. Syvähengitys sekä rauhoittaa että energisoi.


Alla olevalla videolla hengitysohjaaja Tomi Räisänen näyttää käytännössä miten voit hengityksen avulla rauhoittaa kehon ja mielen. Kokeile itse!

TESTAA - KOE RAUHOITTAVAN HENGITYKSEN VOIMA TOMI RÄISÄSEN OHJAUKSESSA

Hengitys ja Stressi

Tänään sunnuntaina 13.11. päättyy kansainvälinen stressiviikko.

Sana stressi aiheuttaa jokaisessa omanlaisia ajatuksia ja tuntemuksia. Stressi käsityksenä mielletään hyvin usein negatiiviseksi asiaksi jota pitäisi välttää, mutta näin ei tarvitsisi olla.


Suurin osa mieltää stressin jonain tunteena, tuntemuksena tai reaktioina, mutta itse asiassa se on vain hermostollinen reaktio, joka tiedostamattomana aiheuttaa erilaisia mielen ja kehon muutoksia.


On hyvä ymmärtää, että stressireaktio, eli stressi ei ole negatiivinen asia. Ilman stressireaktiota emme olisi selviytyneet elämässä tähän asti.

Stressi oikeassa määrin on hyväksi, mutta liiallinen ja jatkuva stressitila puolestaan muodostuu ajan myötä haitalliseksi. Elimistön kuuluisi olla tasapainossa ja siinä missä jatkuva syöminenkään ei ole hyväksi, jatkuvassa stressitilassa eläminen altistaa monimuotoisille sairauksille ja jopa loppuun palamiselle.

Ota stressi haltuun!


Stressireaktio tarkoittaa autonomisen hermoston aktiivista tilaa. Hengitys on suoraan yhteydessä autonomisen hermoston toimintaan ja mukautuu aina hermoston sen hetkiseen tilaan. Aktiivisessa hermostollisessa tilassa, eli stressitilassa hengitys kiihtyy ja lepotilassa hengitys taas rauhoittuu.


Ratkaisu löytyy hengityksestä

Kuten mainittua hengitys on automaattista toimintaa, mutta myös täysin omassa kontrollissa. Muuttamalla tietoisesti hengitystämme, muutamme hermostomme toimintaa ja voimme hyvin yksinkertaisesti poistaa itsemme stressitilasta. Tämä tapahtuu minuuteissa ja opittuna jopa sekunneissa.

Kun opimme hallitsemaan hermoston reaktiota, opimme hallitsemaan niihin liittyviä tunteita, tuntemuksia, reaktioita ja toimintamalleja. Ja kun otamme uudet hengitysmallit aktiiviseen käyttöön, pysymme automaattisesti tasapainoisemmassa tilassa.

HARJOITUS - RAUHA METELIN KESKELLÄ

Tomin hengitysharjoituksen ja edellisen stressiin keskittyneen osion jälkeen onkin luonteva jatkaa rauhoittumisen parissa.

Olemme monessa tilanteessa päivän mittaan valtavan ärsyketulvan kohteena. Tämä ärsyketulva on samalla yksi syy päivittäiseen stresiimme.

On erittäin hyödyllistä rauhoittaa itsensä ja pysähtyä päivän mittaan monta kertaa, jotta keho ja mieli eivät ole jatkuvasti ylivirittyneinä.

Tämän harjoitteen avulla on tarkoitus harjoittaa omaa kykyä sietää meteliä ja häiriötekijöitä. Liitä harjoitukseen Tomin hengitystekniikka ja saat siitä aiempaa enemmän irti!

Harjoituksen lähde: Suorituskyvyn psykologia -kirjan verkkomateriaali. Paula Arajärvi, Paula Thesleff. 2020.

SUORITUSOHJEET

  • Pohdi seuraavaa näkökulmaa: Kun kuulemme jonkin äänen, voimme silti halutessamme päättää kuunnella hiljaisuutta äänen taustalla.
  • Voimme esimerkiksi harjoitella kokemaan, että hiljaisuus on läsnä päämme sisällä ja mielessämme, kun ympärillä kuuluvat äänet ovat sellaisia, joihin meidän ei tarvitse reagoida,vaikka nuo äänet olisivat kuinka kovia tai muutoin häiritseviä.
  • Ala halutessasi harjoittelemaan hiljaisuuden kuuntelemista metelin keskellä: kun sinua häiritsevät ympäristön äänet, kiinnitä tietoisesti huomiota niiden sijaan suoraan itseesi, hengitykseesi – siihen, että äänet eivät ole lähtöisin sinusta.
  • Harjoittele tuntemaan tyyneyttä ja rauhaa, missä ikinä oletkin ja mitä ikinä tapahtuukin – toki aina vain sellaisissa tilanteissa, joissa tiedät olevasi turvassa ja sinun ei tarvitse kiinnittää huomiota ympäristön ärsykkeisiin.

Aloitko miettimään miten hengittämisen kehittäminen

voisi auttaa sinua?

Alla olevien tarjousten kautta pääset kokemaan paremman hengityksen hyödyt nopeasti ja tehokkaasti!

Tarjoukset voimassa 30.11. asti.

TILAA SARJAKORTTI TYÖSUHDE-EDULLA

3X45MIN. SARJAKORTTI TOMI RÄISÄSEN HENGITYSOHJAUKSEEN

Kolme 45 min. ohjauskäyntiä takaa jo loistavan perustan ensisijaisten hengityslihasten aktivoimiseen ja hyödyllisten tekniikoiden oppimiseen.

Kolmen käynnin sarja pitää myös huolen siitä, että sitoudut ”harjoitteluun”, jolloin uudet hengitystavat jäävät helpommin pysyviksi. 


HUOM! Jos kärsit koronan jälkioireista, hengitysharjoittelulla ja yksilöllisesti suunnitellulla harjoittelulla on ollut erittäin hyvä vaste!

Tomi Räisäsen valmennukseen pääset HE FYSION Kampin ja Vallilan toimipisteissä.

Tarjous 198€ (norm. 240€).

OPI HENGITTÄMÄÄN -VERKKOVALMENNUSOHJELMA

Opi hengittämään -verkkovalmennus on neljän viikon mittainen ohjelma, jonka aikana sinä opit ottamaan parantuneesta hengityksestä merkittäviä hyötyjä irti.

Palaudut nopeammin. Käsittelet stressaavat tilanteet aiempaa paremmin. Unen laatusi kohenee. Vireystasosi nousee. Kehosi lihakset rentoutuvat, mahdolliset kiputilat helpottavat ja olo tuntuu yksinkertaisesti paremmalta.


Mikään valmennusohjelma ei kuitenkaan toimi, jos se ei sitouta ja innosta sinua toimintaan.

Opi hengittämään -ohjelma on suunniteltu ja rakennettu siten, että se imaisee sinut mukaan päivittäiseen toimintaan ja pitää sinut liikkeessä!

TARJOUS 65€ (norm. 130€)

Tarjousten hyödyntäminen ja maksutavat

HE FYSIOLTA hankittavissa tuotteissa maksutapoina kaikki yleisimmät

pankki-/luottokorttit tai Klarnan joustavat maksutavat eri maksuajoilla.

Kaikki tarjoukset voimassa 30.11. asti.

HUOM! Jos sinulla on saldoa Eazybreakissä, Epassissa, Smartumissa tai Edenredissä jäljellä, on niiden käyttämiseen nämä tarjoukset erittäin loistava hetki. Tee tilaus tässä tapauksessa tämän lomakkeen kautta.

HYÖDYNNÄ KAMPANJATARJOUKSET TYÖSUHDE-EDULLA

Täytä alla oleva lomake ja klikkaa Lähetä. Olemme sinuun yhteydessä ja autamme pelastamaan jäljellä olevat saldosi hyötykäyttöön.

HYÖDYNNÄ KAMPANJATARJOUKSET TYÖSUHDE-EDULLA

Täytä alla oleva lomake ja klikkaa Lähetä. Olemme sinuun yhteydessä ja autamme pelastamaan jäljellä olevat saldosi hyötykäyttöön.

HYÖDYNNÄ KAMPANJATARJOUKSET TYÖSUHDE-EDULLA

Täytä alla oleva lomake ja klikkaa Lähetä. Olemme sinuun yhteydessä ja autamme pelastamaan jäljellä olevat saldosi hyötykäyttöön.

HYÖDYNNÄ KAMPANJATARJOUKSET TYÖSUHDE-EDULLA

Täytä alla oleva lomake ja klikkaa Lähetä. Olemme sinuun yhteydessä ja autamme pelastamaan jäljellä olevat saldosi hyötykäyttöön.

HYÖDYNNÄ KAMPANJATARJOUKSET TYÖSUHDE-EDULLA

Täytä alla oleva lomake ja klikkaa Lähetä. Olemme sinuun yhteydessä ja autamme pelastamaan jäljellä olevat saldosi hyötykäyttöön.

NÄIN KÄYNNISTÄT HENGITYKSEN KEHITTÄMISEN

TOMI RÄISÄSEN OHJAUKSESSA

Tomi ottaa vastaan HE FYSION Kampin ja Vallilan toimipisteissä (Vallilan piste vain OP:n pääkonttorissa työskenteleville).

Pääset alla olevien painikkeiden kautta suoraan molempien toimipisteiden ajanvaraukseen.

Jos et vielä tiedä mikä palvelu on sinulle sopivin, voit myös varata ajan maksuttomaan etäkonsultaatioon. Näin varmistat, että saat heti itsellesi parhaan mahdollisen avun!

*Vallilan toimipiste vain OP:n pääkonttorin talossa työskenteleville

Ajankohtaista

BLACK FRIDAY YLLÄTYS!

Tämän vuoden Black Friday tarjouksista löytyy takuulla kaikille jotain. Huomioi, että voit hyödyntää tarjouksiin myös mahdollisen työnantajalta saamasi hyvinvointi- tai liikuntaedun. Ja mikä parasta - jos näitä tarjouksia laittaa pukinkonttiin, tuovat ne iloa vielä pitkälle ensi vuoteen!

Jätätkö sinä työnantajan tarjoamaa ilmaista rahaa käyttämättä?

Suomessa ja suomalaisilla työntekijöillä jää joka vuosi miljoonien eurojen edestä työntantajan heille tarjoamaa ilmaista rahaa käyttämättä.


Parhaimmillaan tämä työnantajien työntekijöille tarjoama veroton liikunta-, hyvinvointi- tai kulttuurietu on jopa 400€/hlö. Useimmiten nämä edut ovat käytettävissä Eazybreakin, Epassin, Smartumin tai Edenredin tarjoamien maksusovellusten kautta.


Miksi ilmainen raha ei kelpaa suomalaisille?

Kipu on ikävä vieras. Se passivoi ja lisää stressiä. Mitä kivulle voi tehdä?

Mitä enemmän meille tulee ikää, sen useimmin paikkoja tuntuu kolottavan. Urheilijoiden osalta sanotaan, että he eivät tervettä päivää näe koskaan.


Kipu on todella ikävä vieras. Se passivoi ja aiheuttaa ylimääräistä stressiä. Pahimmillaan se vie yöunet ja tällöin negatiivinen kierre on valmis. Mitä kannattaa tehdä kun kipu ottaa vallan?